Een nummer 1 hit is voor veel artiesten een mijlpaal, omdat dit aangeeft dat de betreffende artiest ooit bovenaan heeft gestaan in een lijst van de best verkochte singles in een bepaalde periode.
Verder zijn er artiesten die meerdere nummer 1 hits hebben gescoord, en ook daarvan kan een lijstje worden gemaakt.
In dit artikel heb ik de artiesten met de meeste nummer 1 hits in Nederland, Groot Brittannie en de Verenigde Staten op een rijtje gezet.
Meeste nummer 1 hits in Nederland
- The Beatles (16)
- Marco Borsato (11)
- ABBA (8)
- Queen (6)
Michael Jackson, (6)
George Michael (6) - The Rolling Stones (5)
The Cats (5)
Bee Gees (5)
The Kinks (5)
Golden Earring(s) (5)
David Bowie (5)
UB40 (5)
Jan Smit (5)
In Nederland hebben de Beatles veruit de meeste nummer 1 hits gescoord. Marco Borsato is een goede tweede, en scoort de laatste jaren vrijwel alleen maar nummer 1 hits. Indien hij dat doorzet, zou hij t.z.t. de Beatles kunnen evenaren.
Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat deze gegevens gebaseerd zijn op die van de Top 40, die pas in januari 1965 van start ging. Volgens eerdere (maar minder betrouwbare) lijsten hadden de Beatles voor 1965 al 5 nummer 1 hits in Nederland. Die zijn niet meegenomen in de bovenstaande lijst.
Tenslotte is het hierbij opmerkelijk dat zowel de Beatles als Abba hun nummer 1 hits scoorden tijdens het relatieve korte bestaan van beide bands.
Meeste nummer 1 hits in Groot Brittannie
- Elvis Presley (21)
- Beatles (17)
- Westlife (14)
Cliff Richard (14) - Madonna (12)
- Spice Girls (9)
Take That (9)
Abba (9) - Rolling Stones (8)
- Eminem (7)
Kylie Minogue (7)
George Michael (7)
Michael Jackson (7)
In Groot Brittannie is Elvis (Amerikaan) de koning van de nummer 1 hits. Hij stond lange tijd op gelijke voet met de Beatles, maar toen in 2002 en 2005 remakes of jubileum uitgaven van oude singles op nummer 1 kwamen, nam hij een flinke voorsprong.
Opmerkelijk is ook het succes van Westlife, dat in Nederland geen nummer 1 hit heeft gehaald, en slechts 2 keer onze top 10 wist te bereiken. Ook mede boyband Take That en girl-group the Spice Girls deden het goed in Groot Brittannie.
Meeste nummer 1 hits in de VS
- The Beatles (20)
- Elvis Presley (17)
Mariah Carey (17) - Michael Jackson (13)
- The Supremes (12)
Madonna (12) - Whitney Houston (11)
- Janet Jackson (10)
- Bee Gees (9)
Paul McCartney (9)
Stevie Wonder (9) - Elton John (8)
Rolling Stones (8)
Diana Ross (8) - Phil Collins (7)
George Michael (7)
In de VS hebben de Beatles (Engels) de meeste nummer 1 hits weten te behalen, op de voet gevolgd door Elvis en sinds kort Mariah Carey met 17 elk. Mariah Carey heeft daarbij kans binnenkort weer een nummer 1 hit te scoren, waardoor ze Elvis naar de derde plaats kan drukken.
Let wel, al deze overzichten geven wellicht niet een volledig beeld, omdat artiesten als Paul McCartney (Beatles), George Michael (Wham!), Diana Ross (Supremes) en Phil Collins (Genesis) onder meerdere namen nummer 1 hits hebben gehaald.
Een nummer 1 hit zegt niet alles
Enfin, hoe indrukwekkend dan ook, een nummer 1 hit zegt niet alles, omdat het slechts een maatstaf van succes is. Er zijn ook andere manieren op succes te meten, zoals albumverkopen, concert opbrengsten, meest gedraaide nummers in een jaar, hoeveelheid Top 40 hits etc.
Sommige succesvolle artiesten hebben bijvoorbeeld geen nummer 1 hits gescoord, maar hebben wel veel minder grote hits gehad. Zo scoorde James Brown in de VS 44 top 40 hits en heeft Normaal in Nederland 45 hits gescoord, maar beiden wisten geen nummer 1 hit te behalen. Verder hebben groepen als Pink Floyd en Led Zeppelin amper grote hitsingles gehad, maar wel gigantische album verkopen.
Hmm, welke maatstaf zou het succes van een artiest het beste weer kunnen geven?
“Tenslotte is het hierbij opmerkelijk dat zowel de Beatles als Abba hun nummer 1 hits scoorden tijdens het relatieve korte bestaan van beide bands.”
Ok, dan gooi ik nu even de knuppel in het hoenderhok: dan kun je dus eigenlijk stellen dat beide bands eigenlijk hype bandjes zijn die niet onderdoen voor andere hypes als de Backstreet Boys en K3! 😉
(kom maarrrr… 🙂 )
Probleem met dit soort onderzoeksmethoden is dat je een hele beperkte groep ‘telt’. Van Singleverkopen weet ik niet de methode heel precies, maar als je het album (met dat nummer wat nu ineens de single is) eerder gekocht hebt, telt dat niet mee. Dus dan tel je alleen die mensen die toen pas kochten.
Zelfde met albumverkopen etc. En dan heb ik het nog niet eens over de rare shit die platenmaatschappijen doen met tactisch uitbrengen, verkopen opsparen en dat soort dingen.
Downloads tellen zal ook alleen maar het type enthousiasteling meenemen die computerliterate is (en het mag niet van de platenmaatschappijen, TMF is al weer terug teruggemept door deze of gene platenbaas), Top zoveel aller tijden zijn ook een bepaald type mensen die daar voor sms-en / mail..
oftewel: ik denk dat je alleen voor een bepaalde groep het succes kunt weergeven 🙂
Misschien de totale omzet die een artiest of groep genereert, dus inclusief albumverkoop, concerten, t-shirtjes enzo, betaalde downloads, opbrengsten uit airplay etc etc etc.
Wauw.
@ Robert. Eh, moet ik hier echt op reageren? 😉
Ok, een hype is volgens mij meestal van kortere duur (max. 2 of 3 jaar schat ik). Ik weet niet of de B-boys en K3 hypes te noemen zijn omdat ze langer dan 2-3 jaar succesvol zijn. Een belangrijker verschil is dat de B-boys en K3 iets minder vernieuwend bezig zijn of waren en eigenlijk slechts instrumenten van een productie team zijn dat hun nummers schrijft en produceert. Hier laat ik het wat dat betreft even bij.
@Nanne: Goede punten en ik kom wellicht tot dezelfde conclusie: Er is geen volledige maatstaf van populariteit te vinden. Dat neemt niet weg dat er wel vele manieren zijn om een indicatie van populariteit aan te duiden, maar deze zijn niet volledig.
@Rutger: De totale omzet kan, indien dit nauwkeurig te meten is en openbaar gemaakt mag worden, een van de betere indicatoren zijn. Aan de andere kant kun je je afvragen of omzet altijd evenredig is met populariteit. Airplay maakt dit al moeilijk, eveneens het illegaal downloaden van liedjes. Het is niet ondenkbaar dat jongeren vaker illegaal downloaden dan ouderen, waardoor muziek voor jongeren vaker illegaal gedownload zou kunnen worden, waardoor dit niet in omzet cijfers gevat kan worden.
😈 Ha ha ha …
Heel leuk!
😉 Zo zie je maar weer dat the beatles beter zijn dan the rolling stones
@Marco. Helemaal mee eens. Leuk om ook eens te kijken wie als componist de meeste Engelse en de meeste Amerikaanse hits op zijn naam heeft staan. Volgens mij heeft John Lennon de meeste Engelse hits op zijn naam staan en Paul McCartney de meeste Amerikaanse. Maar los van alle lijstjes en verkoop cijfers, denk ik dat de meeste critici onder ons het eens zullen zijn dat als er een artiest of groep de nummer 1 positie in de popmuziek heeft verdiend, dat dat The Beatles zijn.
@Ook Peter: Leuke vraag over Lennon en McCartney. Paul heeft (samen met de Wings & Linda etc.) veruit de meeste Amerikaanse nummer 1 hits van de twee gehaald. Ik tel er 9 tegen 2. Paul heeft in de VS ook meer Top 40 hits gehaald.
In de UK hebben zowel John als Paul 3 nummer 1 hits gescoord. Paul heeft daarnaast ook nog twee keer op 1 in de UK gestaan als lid van een groter collectief: Ferry Cross the Mersey (’89) en He Ain’t Heavy… (’12).
Zie John’s discografie en die van Paul.
Oh ja, volgens velen hebben de Beatles die nummer 1 positie in de popmuziek verdiend. In de ‘100 Greatest Artists‘ van het toonaangevende tijdschrift Rolling Stone stonden ze ook bovenaan (voor Dylan, Elvis en de Stones)
George Michael – 7 Nummer 1 Hits.
Bedoel je in Nederland? Volgens de Top 40 waarop ik de Nederlandse noteringen baseer (zie ook boven) heeft hij ZES #1 hits onder zijn naam gehad:
1. Careless Whisper
2. Different Corner
3. I Knew You Were Waiting (& Aretha Franklin)
4. I Want Your Sex
5. Faith
6. Don’t Let The Sun Go Down On Me (& Elton John)
Daarnaast stond hij met Wham (2) en Band Aid (1) ook nog drie keer op #1, maar dat wordt meestal gescheiden weergegeven, net zoals bij Paul McCartney/Beatles en Phil Collins/Genesis etc. (zie ook boven).