Tot een week of wat geleden was ik altijd in de verondersteling dat het succes van Destiny’s Child grotendeels te danken was aan het talent van Beyonce. Dat haar solocarriere de successen van Destiny’s Child evenaart of zelfs voorbij streeft zou daarvoor het bewijs zijn.
Tot ik onlangs de single Work van Kelly Rowland hoorde. Wauw.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet echt into eigentijdse R&B muziek, maar dit was weer zo’n nummer waarvan je op het eerste gehoor kan zeggen dat je het leuk vind.
Work, de single
Work is volgens mij de derde single van Kelly’s 2e album: Ms. Kelly. De eerdere singles deden het niet zo goed, en daarom is het verrassend dat deze single het wel aanzienlijk beter doet. Dit nummer werd als Freemasons club mix op single uitgebracht.
In Nederland werd het volgens mij een (krappe) top 10 hit, en was haar eerste Nederlandse hit sinds 2003. In andere Europese landen deed de single het beter, waaronder een no. 4 notring in Groot Brittannie. Overigens is deze single nog niet in de VS uitgebracht.
Work, de video
Waarom vind ik dit nummer leuk?
Ja, dat vroeg ik me zelf ook af en kwam toen, na enig nadenken met deze redenen:
- De Work single heeft een Oosters tintje. Ik weet nog niet precies welk instrument daarvoor verantwoordelijk is, maar het maakt het nummer wel aantrekkelijk. Het doet me zelfs even denken aan het evenzo fraaie Beautiful Liar, dat duet van Shakira en, daar heb je haar weer, Beyonce.
- Deze single heeft een hoger tempo dan veel andere R&B singles van dit moment. Het tempo doet Europees aan, en is wellicht ook de reden waarom ik de vergelijkbare uptempo beat van Don’t Stop The Music van Rihanna leuk vond.
- Stiekum vind ik Destiny’s Child een leuke band. Ik ontdekte deze band pas echt toen het doek al gevallen was, maar was desondanks vooral onder de indruk van het tempo en de samensmelting van de verschillende stemmen van de zangeressen. Bij het horen van Work begrijp ik dat de stem van Kelly Rowland net zo belangrijk is geweest als die van Beyonce.
Eigenlijk is het wat dat betreft wel jammer dat Destiny’s Child niet meer bestaat, toch?
Het is mij net allemaal net te gelikt en over geproduceerd. Live optredens met echte zang bepalen voor mij of een band/zanger en liedjes echt goed zijn. Ik moet helaas toegeven dat er een hoop aardige artiesten zwaar door de mand vallen.
Ja, goed nummer dit he? Totally agree.
Live zal dit wel anders klinken, en ik geef ook de voorkeur aan muziek die live ook goed (en hetzelfde) klinkt, maar studio dingen kunnen in voor mij niet alledaagse smaken, ook erg leuk zijn.