Sinds ik boeken over web-usability lees, let ik steeds vaker op de gebruiksvriendelijkheid van allerlei offline zaken.
Zo zette de huidige SuperKrassen krasloten actie van Super de Boer me aan het denken over de vriendelijkheid ervan.
Drie krasvakjes
Deze loten bevatten drie krasvakjes met daarachter afbeeldingen van de prijzen die je kan winnen. Zie je na het krassen drie dezelfde afbeeldingen op je kaart, dan heb je die prijs gewonnen.
Ik heb er nu een paar en het valt me op dat het eerste en tweede vakje altijd hetzelfde zijn, en de derde (helaas) niet. 🙁
Twee krasvakjes?
Waarom zitten er dan drie vakjes op die Super de Boer krasloten? Waarom zijn het er niet gewoon twee? Bij twee keer krassen zou je toch al moeten kunnen zien of je iets gewonnen hebt of niet? Je hoeft als klant dan ook minder vaak te krassen om te weten waar je aan toe bent en dat is gebruiksvriendelijker.
Een krasvakje?
Sterker nog, eigenlijk zou je klanten al met één vakje moeten kunnen duidelijk maken of ze iets gewonnen hebben. Een klant hoeft bij het vriendelijker maken van de krasloten in een idealer geval dus nog maar één keer te krassen om te zien waar hij of zij aan toe is.
Geen krasvakje?
Nog sterker, ik heb tot nu nog niets gewonnen en ik vermoed dat ik überhaupt geen krasvakje meer nodig heb om te weten waar ik aan toe ben. Geen krasvakje betekent ook geen kaartje en dus nog minder te krassen, waardoor die kaartjes optimaal gebruiksvriendelijk worden 🙂
Conclusie
Enfin, vanzelfsprekend blijft het leuk om te krassen op die kaartjes van Super de Boer en blijf ik ze, zolang ze gratis bij die actie worden verstrekt, proberen. Ik begin nu echter wel met krassen in het rechtervakje, zodat ik meestal na twee vakjes al weet waar ik aan toe ben.
Hoewel ik er bij blijf dat drie vakjes te veel van het goede is, ben ik wel blij dat het er niet vier zijn of meer. Want volgens mij is de hoeveelheid vakjes evenredig met de teleurstelling die je moet verwerken wanneer je ziet dat je (weer) niets gewonnen hebt. 😐
Kras jij?
Hoe meer vakjes, hoe langer je in spanning zit!
Het gaat helemaal niet om het winnen, maar om de droom dat je zou kunnen winnen. Die droom moet natuurlijk wel even duren. Dus in feite is het juist usable dat die dingen niet usable zijn! 😉
Alleen kunnen ze dan beter af en toe een andere volgorde doen ofzo. Anders is het wel erg doorzichtig.
Verder hou ik persoonlijk helemaal niet van dat soort rommel. Ik heb liever dat mijn supermarkt zich concentreert op goede dienstverlening, een goed assortiment met veel keuze en biologische dingen, en een beetje normale prijzen. Al die acties leiden daar maar van af.
Hear Hear!
Goede punten. Het gaat natuurlijk om de spanning. Misschien is dit blogstukje wel een therapeutische oplossing voor mijn frustraties rondom het telkens maar niet winnen. 🙂
Enfin, vandaag had ik er weer drie kaartjes. Bij alle drie waren de eerste twee plaatjes gelijk. Gelukkig was bij een van die drie de derde ook gelijk en dus heb ik iets gewonnen: een SdB melk chocolade reep. 🙂
Ja ik kras ook en ook Super de Boer. Net als jij begon ik bij het laatste kaartje aan de rechterkant omdat ik het systeem ook wel een beetje ken en tadaaa; vandaag dus de auto gewonnen 🙂
Eind van de maand bericht van de dealer 🙂
Wauw! Fijn om te zien dat er ook daadwerkelijk een auto gewonnen is. Gefeliciteerd!
hahah dank je wel 🙂 Echt heel weird hoor, want die mazzel heb ik normaal niet en ik was al heel erg blij met de Persil wasmiddel flessen die ik heb gewonnen met het krassen 🙂
Gaaf, je hebt zelfs meerdere prijzen gewonnen. Leuk.
Ik wil je best mijn kaartjes sturen met direct prijs hoor 🙂 Heb er een stuk of 10 🙂 en ik doe er niks mee eigenlijk
Leuk dat je een auto hebt gewonnen. Ben je misschien familie van SdB? Een handige supermarkt eigenaar gaat zijn stapel met krasloten door en haalt er feilloos alle winnende loten uit. Hoe? Kijk maar eens naar de streepjescode op de niet winnende loten. Juist, allemaal hetzelfde. Van de winnende loten wijken deze af. Handig he! Dus Peter, hoef je alleen nog maar de winnende loten open tekrassen……scheelt weer.
Pure oplichting die actie.
Nee hoor, geen familie. Ik heb gewoon geluk gehad en geen frauduleuze supemarktmanager. Ja,dat bestaat dus blijkbaar ook nog.
Volgende week zaterdag mag ik in elk geval mijn auto ophalen:)
@Piet: Je hebt gelijk. Dat lijkt me een behoorlijke denkfout van Super de Boer of Esveco Specialities BV, die op het kaartje genoemd wordt.
Op basis van een afwijkend patroon zou je zonder krassen kunnen zien of het kaartje een prijs oplevert. En dat maakt fraude een stuk eenvoudiger.
Hmm. Of is dit een marketing stunt?
@Astrid: Nogmaals gefeliciteerd en veel plezier met je auto.
Laatst was ik weer bij de SdB en kreeg weer een kraslootje van de kassière.
Ik keek ernaar en zei: ‘daar zit geen prijsje op, laat maar zitten’. De kassière zei toen ‘wil je dan een andere?’ en liet me een tweede lot zien. Ik keek weer naar de streepjescode en zei: ‘dank, maar daar zit ook geen prijs op, laat maar zitten’.
Het voelt wel cool om dat zo, zonder te krassen, te kunnen zeggen :). Jammer dat die actie alweer voorbij is.