Voor veel artiesten is het gebruikelijk om na hun grote doorbraak met afnemende album verkopen te maken te krijgen, met name in de VS. Dit ondanks een continuering van succesvolle hitsingles. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Britney of Beyonce.
Alicia Keys is wat dit betreft geen uitzondering omdat de albumverkopen vanaf haar debuutalbum Songs In A Minor (langzaam) zijn afgenomen.
Haar net verschenen vierde album, The Element Of Freedom, zal volgens mij geen verandering in dit patroon brengen, omdat het me artistiek en commercieel gezien een beetje teleurstelt.
Doesn’t Mean Anything
Eerder schreef ik al over het fraaie en tijdloze Doesn’t Mean Anything en ik verbaas me er nog steeds over dat deze eerste single in zowel Nederland als de VS weinig gedaan heeft. Wellicht heeft het laat uitbrengen van de video clip het nummer beroofd van de nodige promotie.
Try Sleeping With A Broken Heart
Ik hoopte ook dat de fraaie tweede single Try Sleeping With A Broken Heart dit wat succes betreft zou kunnen compenseren, maar in de VS is ook dit nummer net buiten de top 40 gebleven en inmiddels weer op haar retour.
Empire State Of Mind
Ondanks het tegenvallende succes van deze eerste twee singles, moet wel gezegd worden dat Empire State Of Mind, de recente single van Jay-Z feat. Alicia Keys, in de VS al 4 weken op de 1e plaats staat en ook in ons land een dikke top 5 hit is.
Deze hitversie ontbreekt op The Element Of Freedom maar in plaats daarvan hoor je er wel een Empire State Of Mind Part II, dat een fraaie piano ballad versie is zonder de stem van Jay-Z.
Andere opvallende nummers
Daarnaast kent The Element Of Freedom van Alicia Keys nog een aantal andere opvallende liedjes:
- Wait Til You See My Smile valt o.a. op vanwege het interessante drum patroon en de gerecyclede 1e regel (When the wind is blowing in your face) van To Make You Feel My Love van Bob Dylan (of Adele).
- Love Is My Disease begint veelbelovend, omdat Alicia met veel kracht probeert te zingen, waardoor haar stem een extra emotie meekrijgt. Het nummer doet me qua stem even denken aan het geweldige The Thing About Love van haar vorige album As I Am. Toch weet Alicia me hiermee niet helemaal te overtuigen, ondanks deze fraaie regels in het refrein:
“When you’re gone, it feels like
My whole world’s gone with you” - Put It In A Love Song is een samenwerking van Alicia Keys en Beyonce. Het nummer brengt gelukkig iets meer tempo in het album, maar van een samenwerking tussen deze twee grootheden had ik meer verwacht. Ik ben benieuwd of dit nummer een volgende single zal worden en of het dan een succes zal worden.
Oh ja, in dit nummer zingt Beyonce een paar keer: “Text me on my cell phone”. Dit is opvallend, omdat ze onlangs met Lady GaGa twee singles uitbracht getiteld Video Phone en Telephone. Zou ze een obsessie met telefoons hebben? 😎 - Distance And Time is een softe piano ballad dat me wat woorden en melodie betreft doet denken aan I’ll Be Waiting van Lenny Kravitz.
Artistieke en commerciële teleurstelling
Alicia Keys blijft een talentvolle pianiste die in het bezit is van een van de mooiste stemmen ter wereld. Toch weet ze me met The Element Of Freedom niet zo te boeien als op haar vorige album (As I Am), omdat Element een vrij laag tempo heeft. Verder zingt Alicia minder krachtig of ‘schreeuwerig-emotioneel’ dan dat ik hoopte en klinken veel van haar teksten me te clichématig.
Wat het commerciële succes betreft: Alicia Keys blijft een grote naam en samen met het succes van de Empire State Of Mind single, zal dit ervoor zorgen dat The Element Of Freedom hoog in de Amerikaanse albumlijst zal binnenkomen.
Toch vrees ik dat het album er niet lang zal verblijven, vanwege het uitblijven van echt succesvolle (eerste) singles. Dat is volgens mij ook de oorzaak waarom de recente albums van Shakira (She Wolf), Leona Lewis (Echo) en Rihanna (Rated R) opvallend teleurstellende verkoopcijfers laten zien.
Wat mij betreft hoeft Alicia niet op deze manier te verdwijnen uit de eredivisie van de Amerikaanse pop. Hopelijk zal deze ietwat teleurstellende plaat haar aansporen om de volgende CD spannender en daarmee zowel artistiek als commercieel interessanter te maken.