Afgelopen weekend las ik een erg interessant boek over web usablity.
Een van de vele inspirerende hoofdstukken betrof het zo duidelijk mogelijk formuleren van je boodschap.
Ik, als part-time romanticus, vraag me af of dit principe ook toe te passen is op romantische teksten.
Het toepassen van usability op een romantische tekst
Laat ik eens proberen een romantische tekst gebruiksvriendelijker te maken.
Het uitgangspunt hierbij is dat ik door het schrijven van een tekst een bepaalde persoon (een ‘ze’) op de hoogte wil stellen van m’n romantische gevoelens voor deze persoon.
Deze tekst heeft als doel deze persoon te overtuigen om eens met me uit eten te gaan.
A: Het romantische gedicht
Wanneer ik een leuk meisje op een romantische manier duidelijk wil maken dat ik haar wel zie zitten (tegenover me aan een tafel in een leuk restaurant) dan kan ik dat bijvoorbeeld op deze manier verwoorden:
Jij, je lijkt altijd te lachen wanneer je naar me kijkt en je aandacht maakt me blij Wij, we lachen om hetzelfde Ik, ik zie je echt heel graag Jouw, je knietjes aan de mijne |
Usability blik op dit romantische gedicht
Wanneer we dit romantische gedicht door een usability bril bekijken dan kunnen we dit verbeteren:
- Maak de lange zinnen bondiger
- Verwijder overbodige informatie
- Plaats opsomming in een lijst
- Gebruik duidelijk leesbaar lettertype
- Maak scannen eenvoudiger
- Versterk de Call To Action door er o.a. een telefoonnummer aan toe te voegen
Romantisch of niet, het gaat om de conversie!
B: De gebruiksvriendelijke versie
Na het aanpassen kan het gedicht er bijvoorbeeld zo uit komen te zien:
Ik vind je leuk want je bent:
Bel me op 06-87654321 om samen uit eten te gaan! |
Reageer op dit bericht!
Tot zover de uitwerking van dit idee. Ik ben benieuwd welke van deze twee vormen het meeste rendement op zal leveren en kan jouw input daarbij gebruiken.
Plaats hieronder je reactie waarin je aangeeft welke van deze twee vormen (A of B) je het meeste aanspreekt.
Waarschijnlijk werkt optie A het beste. Maar vinden de meeste kerels optie B makkelijker… 😉
Overigens ben ik in de praktijk weggekomen met een orale tussenvorm (dus niet op schrift, geen gedicht, maar ook niet zo heel kortaf kattebelletje).
Overigens geldt natuurlijk hetzelfde voor websites. Af en toe is vorm belangrijk en af en toe content. En heel soms moet je zelfs gewoon schijt aan conversie hebben het gewoon doen/maken omdat je het zel mooi vindt en wilt. 🙂
Als ‘ze’ geef ik zeker de voorkeur aan optie A. Het is niet alleen romantischer, maar ook spannender. 🙂
Voor wat betreft het rendement zou ik de keuze voor optie A of B af laten hangen van het type ‘ze’ dat je wilt benaderen en in hoeverre je op de hoogte bent van haar gevoelens voor jou.
Ga je dit ook nog aan de praktijk toetsen?
Volgens mij heb je van je romantische gedicht een contactadvertentie gemaakt! Wel functioneel, maar of het echt de oplossing is… 😉