Detours is het nieuwe en indrukwekkende album van Sheryl Crow. Voor dit album werkte ze weer samen met Bill Bottrell, die ook haar eerste (en doorbraak) album ‘Tuesday Night Music Club’ (1994) produceerde.
Tussen Detours en haar vorige album ‘Wildflower’ uit 2005 zijn Sheryl en haar voormalige vriend Lance Armstrong (wielrenner) uit elkaar gegaan, is er bij haar borstkanker geconstateerd (waarvan ze volledig herstelde) en heeft ze een twee weken oude zoon (Wyatt) geadopteerd. Al deze gebeurtenissen hebben haar blijkbaar diep geraakt, want Sheryl klinkt op deze plaat scherper dan ooit. Haar liedjes over allerlei relationele ervaringen hebben voor een groot deel plaatsgemaakt voor liedjes over het milieu (straling, benzine) en sociale misstanden (New Orleans na Katrina, Oorlog in Irak), waarbij ze me vaak aan Bob Dylan doet denken.
Shine Over Babylon
Shine Over Babylon was de eerste (airplay-only) single en kondigde al een sociaal bewustere Sheryl aan. In dit aardige nummer dat wederom aan Dylan doet denken, wijst Sheryl haar publiek op een groot aantal misstanden in de wereld (US). De bijbehorende video verduidelijkt deze boodschap verder:
Love Is Free
Love Is Free is de echte single en het geluid ervan doet denken aan All I Wanna Do van haar ‘Tuesday Night Music Club’ album, ook al is dit niet het sterkste nummer van ‘Detours’. Enfin, in dit vrolijke nummer zingt ze over New Orleans na de orkaan Katrina. Let in de bijbehorende video, behalve op het contrast van het vrolijke melodietje en de minder vrolijke beelden, ook op de jazzy saxofoon in de laatste minuut:
Opvallende nummers op Detours
God Bless This Mess is het Dylanesque openingsnummer dat meteen de toon zet van het album. Hierin heeft ze het o.a. over 9-11 en dat president Bush daarna een oorlog gebaseerd op leugens is begonnen.
Gasoline is een van de meest fraaie en opvallende nummers met wederom een hoog Dylan gehalte. Het beschrijft een (post-apocalyptische?) wereld in 2017 waarin het een stuk ongaangenamer is dan nu en benzine erg belangrijk is geworden.
Out Of Our Heads is misschien wel het prijsnummer van dit album en het lijkt me uitermate geschikt als single, mede door de vrolijke instrumentatie (latin klanken), de ontzettend aanstekelijke melodie en het hoge meezing gehalte. Dat je na 2 a 3 keer luisteren pas de tekst gaat begrijpen maakt niet meer uit, omdat het nummer dan al in je hoofd zit.
Now That You’re Gone is een traditionelere Crow song, waarvan het geluid van de drums me sterk doen denken aan haar eerste album.
Drunk With The Thought Of You is een aardig country-liefdesliedje waarin Sheryl laat horen dat ze dit album in Nashville heeft opgenomen.
Diamond Ring is een wat traditioneler liedje met net iets te veel geforceerde rijmwoorden, maar verder wel interessant omdat Sheryl koude voeten krijgt bij het zien van een ring.
In Motivation richt Sheryl zich op rijkeluiskinderen en ik vermoed dat ze dit nummer heeft geschreven na het zien van een aflevering van My Super Sweet 16 (MTV).
In Love Is All There Is klinkt Sheryl weer zoals op haar oudere platen en laat ze zien dat ze een gave heeft voor melodieen en het maken van lieve popliedjes.
Succes
Sheryl Crow heeft sinds haar doorbraak in 1994 het ene succesvolle album na het andere uitgebracht en daarbij opvallend veel Grammy’s gewonnen (10 en nog 22 overige nominaties). Ook ‘Detours’, haar 6e album, is weer een indrukwekkende plaat geworden en zal (in de VS) welllicht weer een succes worden, ook al laat deze plaat een tekstueel scherpere en milieu bewuste Sheryl Crow horen en zijn de singles tot nu toe niet de sterkste nummers van dit album. Er blijft in ieder geval genoeg leuks te ontdekken op dit album, zoals het Dylanesque Gasoline en de meezinger Out Of Our Heads en het zal me niet verbazen dat ze met dit album weer enkele Grammy’s gaat winnen.