Bryan Adams is al meer dan 25 jaar een wereldster en hij heeft net z’n 11e studio album (11) uitgebracht. Hoog tijd dat ik hem weer eens ga bellen:
B: Hallo?
P: Bryan?
B: Yeah, Peter?
P: Hi Bryan, inderdaad. Het is mij.
B: Hoe ben je?
P: Fijn, en jij?
B: Ik ben ook fijn.
P: Zeg Bryan, ik heb naar je nieuwe album, 11, zitten luisteren en …
B: Ja, koel album he?
P: Eh, ja. Het is weer een typisch Bryan Adams album geworden: Goed in het gehoorliggende rocksongs, met de herkenbare gitaar riedeltjes en power chords. En deze nummers passen prima op al je voorgaande albums. Sterker nog, je hoort het verschil bijna niet.
B: Ja, groot he?
P: Wel, als ik afga op teksten waarin je vertelt hoe je je in je botten voelt, en hoe je je in hart voelt, dan lijken je teksten nog steeds voornamelijk gericht te zijn op tieners.
B: Danks!
P: Eh, Bryan?
B: Yeah?
P: Hoe oud ben je eigenlijk?
B: 48, hoezo?
P: Nee, zomaar.
B: Huh?
P: Ok, Bryan, zou je niet liever wat tekstuele groei willen laten zien, i.p.v. album na album op zoek te zijn naar de standaard poprock song?
B: Eh?
P: De enige keer dat ik je tekstueel zag groeien was de periode van je Into The Fire album. Helaas was dat niet zo’n succes voor je als het voorgaande Reckless album, met al die hits zoals Run To You, Heaven en Summer Of ’69.
B: Yeah! Wordt Summer of ’69 bij jullie nog steeds zo veel op de radio gedraaid?
P: Onfortuinlijk, ja 🙁
B: Eh?
P: Begrijp me niet verkeerd, maar ik heb dat nummer meer dan te vaak gehoord, en je hebt zoveel leukere nummers van dat album, zoals het eerder genoemde Run To You.
B: Danks, ik gok.
P: Maar goed, toen ‘Into The Fire’ commercieel niet genoeg aansloeg, ging je weer terug naar de tekstueel minder ambitieuze aanpak.
En toen viel je ook nog in de Robert ‘Mutt’ Lange val en je bent daar eigenlijk niet meer uitgekomen.
B: Mutt Lange val?
P: Ja, ieder die samenwerkt met de producer Mutt Lange komt op een commercieel hoogtepunt uit, maar dat duurt slechts een paar jaar, en alles wat men daarna doet valt in de commerciele schaduw van die Mutt Lange periode. Volgens mij ben jij, samen met AC/DC en Foreigner de enige die nog een top 10 hit heeft gescoord nadat je niet meer met Mutt Lange samenwerkte. Vele artiesten lukte dit niet meer.
Hoe dan ook, je album verkopen werden aanzienlijk minder. Zie ook deze grafiek, en let op de jaren tussen 1990 en 1996, waarin je met Mutt Lange werkte:
P: Deze grafiek is niet heel nauwkeurig, maar het versterkt wel mijn argument. Oh ja, RIAA zijn je resultaten in de VS. BPI zijn die van het Verenigd Koninkrijk.
B: Wow, Peter, ik heb er nog nooit op deze manier naar gekeken.
P: En nu heb je op ’11’ weer met Mutt Lange samengewerkt.
B: Hmmm. Dan zou het album weer een succes moeten worden, toch?
P: Wel, 18 til I Die, je laatste album dat je met Lange opnam (1996), viel wat succes betreft ook tegen. En na 2000 lijkt Mutt Lange zijn Midas-touch bij andere artiesten te zijn kwijt geraakt. Volgens mijn berekeningen zal je album dan ook geen groot succes worden.
B: Oh, eh….
P: Wel, succes met het promoten van je nieuwe album!
B: Eh, ja. Hmmm. Bah!
P: Bryan? Bryan?
Teehee, yer so funny.
Ik bedoel.
Haha, je bent zo grappig.
Ik vermoed dat Bryan je onder de ignore functie van zijn phone heeft geput.
Koel, ik ga vanaf nu ook zo m’n Engelse teksten vertalen! Hahaha
😆 😆