In het boek 50 jaar Nederpop las ik dat het onvergetelijke Gabbertje van Hakkûhbar het einde inluidde van het Gabber genre. Deze bewering zette me aan het denken en deed me dit afvragen:
Zou een dergelijke parodie het einde van een genre betekenen?
Hakkûhbar – Gabbertje video
Voor de te jongeren onder ons, het gaat om dit nummer:
Versterkend effect
Bob Fosko, het brein achter Hakkûhbar, zou wellicht goed hebben ingezien dat de Gabber beweging over haar hoogtepunt heen was. Maar het succes van deze single (en een aantal vervolgen zoals Supergabber en Gabbersaurus) droeg ongetwijfeld ook bij aan het versnellen van dit einde, omdat vele gabbers wellicht door de parodie er niet meer mee geassocieerd wilde worden.
Genre ontwikkeling
Volgens mij onstaan nieuwe genres deels door het zich willen afzetten tegen de op dat moment dominante genres. Deze nieuwe genres duiken op in de underground en weten af en toe door te breken naar de massa.
Nadat een genre doorbreekt, wordt het interessanter voor platenmaatschappijen, waardoor het genre langzaam beinvloed wordt door commerciele belangen. Dit kan voor uitholling van de muziek zorgen, alsmede een afkeer van het genre door de underground liefhebbers, o.a. omdat de muziek te populair wordt. In deze onderground zullen dan weer nieuwe genres onstaat als reactie hierop en daarmee is er sprake van een terugkerend patroon. Zie ook dit diagram:
Volgens mij bevindt een parodie zich vooral in de commerciele fase van een genre en kan het gezien worden als een tegenreactie op de dominantie van een bepaald genre.
Reactie tijd
Wat denken jullie? Geeft het voorkomen van een succesvolle parodie op een stroming een indicatie dat deze stroming over haar hoogtepunt heen is?
En, misschien leuker, op welk genre mag wel een succesvolle parodie worden gemaakt? 😉
Ik denk niet dat elke genre op de zelfde manier ophoudt. Een subgenre als gabber is natuurlijk veel eerder aan verandering onderhevig omdat het een vrij jong genre was, waarvan gabber dus maar een stukje is.
Ik denk iig dat parodie alleen zin heeft als het mainstream genoeg is zodat veel mensen het kennen: anders vindt niemand het leuk 😀
Of het mainstreammoment ook direct de downfall van het genre betekend, is natuurlijk maar de vraag. Kom je ook weer terug op dat subgenre gedoe: de rock en pop is genoeg geparodieerd, maar nog lang niet dood… wel veranderd. dat geldt vast ook voor de gabber: de hardcore, tranceelectropulsatingdiscovibe en bedenk nog meer termen hebben vast de gabber opgevolgt?