Regelmatig raad ik studenten, collega’s en vrienden aan hun naam als domeinnaam (bijvoorbeeld voor + achternaam.nl) te registreren.
Om dit advies te ondersteunen heb ik een zestal voordelen ervan op een rijtje gezet:
-
Verbeterde vindbaarheid
Je kan je eigen naam als een soort merknaam zien. Naarmate je ergens goed in wordt en je naamsbekendheid groter wordt, zullen mensen je vaker gaan Googlen. Met je naam als domeinnaam vergroot je de kans dat mensen die je zoeken, je ook daadwerkelijk vinden.
Daarbij geldt ook dat de ouderdom (lees: autoriteit) van je domein (en de inkomende links) een gunstige bijdrage levert aan je vindbaarheid. Hoe eerder je dus je naam als domeinnaam verkrijgt, hoe beter.
-
Naamgenoten
Daarnaast zijn er, op een enkele uitzondering na, ook voor+achternaamgenoten van je die mogelijk dezelfde domeinnaam willen hebben. Dit is nog een reden om zo snel mogelijk je eigen naam als domeinnaam te verkrijgen.
-
Domeinkapers
Verder is er nog een kans dat wanneer je heel bekend wordt, commerciële niet-naamgenoten dit proberen uit te buiten door je naam als domeinnaam te kapen. Later hopen ze bijvoorbeeld het met flinke winst aan je (of anderen) te verkopen.
Om deze piraterij tegen te gaan, is het verstandig je naam als domeinnaam alvast te registreren. -
Reputation management
Een ander voordeel van je naam als domeinnaam is dat deze bij het zoeken op je naam vaak als eerste (en ingesprongen tweede) zal verschijnen in de zoekresultaten. Hiermee heb je in ieder geval al controle op de inhoud van de bovenste en daarmee belangrijkste zoekresultaten. Hierdoor kun je je online reputatie beïnvloeden.
-
Statistieken
Nog een voordeel van je naam als domeinnaam is dat je met behulp van een statistiekenpakket inzicht kan krijgen in de manier waarop anderen je domein weten te vinden.
Zoeken je bezoekers bijvoorbeeld alleen op je naam of ook op je naam in combinatie met een ander interessant zoekwoord? -
Leerzaam
Tenslotte kan het beheren van je naam als domeinnaam ook erg leerzaam zijn. Je krijgt te maken met het domeinregistratieproces, de betrouwbaarheid van registrars, content management systemen, updates, HTML, statistiekpakketten, (terugkerende) bezoekers, linkverzoeken, spam etc.
Wie weet inspireert het je zelfs tot aanvullende zaken, zoals het opzetten van een blog of andere websites.
En jij?
Heb jij je naam al als domeinnaam?
Yep, ik heb hem al: http://www.remivanbeekum.nl 😉
Een zevende argument kan zijn dat je een centraal punt hebt tussen allerlei andere accounts en profielen waar je minder controle op hebt. De meeste lezers zullen denk ik wel een aantal accounts hebben op social networks of wel eens een comment achtergelaten hebben op een site als deze. Dikke kans dat die opduiken als iemand (zoals je potentiële nieuwe werkgever) naar je zoekt in een zoekmachine.
Maar wil je dat ze eerst je hyves account vinden? Of een comment die je in 2007 plaatste op http://www.petermeindertsma.nl? 😉 Of wil je liever dat ze je vinden op een site waar je jezelf zo kunt presenteren als je wilt? Heb je een eigen site, dan zal die na een tijdje wel op 1 staan. Daarnaast kun je vanaf die site linken naar de profielen en accounts die je wel vindbaar wilt hebben, om ze wat hoger te krijgen in Google.
Hoi!
Vraag: Zou ik http://www.wimplatje.nl, http://www.wim-platje.nl of beide moeten registreren? En ja, er loopt, hoe ongelooflijk dat ook klinkt, een naamgenoot van mij rond in Nederland. 🙂
Hoi Wim,
Volgens mij moet dat niet zoveel uitmaken voor eigennamen. Toch geef ik de voorkeur aan de versie zonder het koppelteken.
Als je grote plannen hebt, dan kun je wellicht beide domeinen registreren en een ervan laten redirecten naar de ander. Hiermee voorkom je dat die naamgenoot de andere versie verkrijgt en er misschien verwarring zal ontstaan.
Ja leuk Peter, als ik op Bart Buist zoek, vind ik als eerste resultaat een artikel op dit domein! 😮 Maar goed, eigen schuld als je overal Brat Boist neerpoot.
@ Bart,
Herkenbaar! Had ik ook Peter’s muziekinterviews ranken goed in Google. Maar nu ik mijn eigen siteje heb staat die er boven 😉
@ Wim,
Eens met Peter, in de basis wil je het domein zonder streepje, want rare tekens leiden tot misverstanden en fouten. Maar als je bang bent dat iemand anders de versie met streepje claimt, dan moet je hem voor zijn. Kost maar een tientje per jaar ofzo.
@Bart: nu weet je wat je moet doen om dat artikel op dit domein iets lager te krijgen in de zoekresultaten 🙂
Dank voor de tips. Ga het meteen aanvragen.
En inderdaad: mijn muziekinterview prijkt ook nog altijd bovenaan!
@Peter,
OK, zou jij dan alle instanties van Bart Buist in het betreffende artikel willen wijzigen in Brat Boist? Alvast bedankt! 😆
@Remi,
Bij mij niet hoor! Het gaat toch om http://www.remivanbeekum.nl/? Misschien dat dit iets helpt…
@Bart: Ik bedoelde eigenlijk dat je je echte naam als domeinnaam zou kunnen registreren. Er zullen vast wel meer mensen op die naam gaan zoeken. 🙂
@Remi: Ook bij mij staat je interview (nog) boven je eigen domein. (leuk he, personalized search 😆 )
@Allen waarvan het muziekinterview op deze site het beter doet dan andere sites in zoekresultaten:
Er zijn mindere sites te bedenken die bovenaan zouden kunnen staan. Op deze manier doe je eigenlijk een beetje aan reputatie management omdat je interview een positief beeld van je geeft.
Nu kun je (zoals Remi) ook nog zorgen dat je eigen naam als domein erbij staat en je hebt al 3 gunstige resultaten in de top 10 bij het zoeken op je naam. 🙂
Sorry, ik vergat de 😉 😕
Het is vandaag de dag steeds verstandiger je naam als domein naam te registreren. Vooral doe het eerder voordat dat iemand anders je naam gaat registreren want als dat zo is dan kan je met bijna geen mogelijkheid je domein nog krijgen. Maar verder handig en leuk om dit te lezen.
Hoi Peter!
Ik heb inmiddels ook een siteje in elkaar geflanst. http://Www.wimplatje.nl. Nu staat jouw muziekinterview met mij daar nog steeds boven, maar dat zal niet heel lang duren, vermoed ik?
Groet,
Wim.
@Wim: 😈 Leuk. Ik zie je site nu onder dat interview en je LinkedIn pagina staan.
Ik ga er vanuit dat wanneer je site op natuurlijke wijze meer populariteit krijgt, het vermoedelijk vanzelf wel op 1 zal komen.
Nog en reden om je eigen domeinnaam te claimen: Hendrik Boon
hahaha
Leuke aanvulling 😆
Hallo,
Ik kwam dit artikel tegen en zie dat het al van een tijdje terug is maar toch wil ik je een vraag stellen.
Ik heb mijn naam “yvon lebeyeuc” geclaimd en heb hier mijn website op heb staan. Maar zoals je ziet heb ik niet een hele makkelijke naam. Is het dan wel slim om mijn eigen naam als domeinnaam te kiezen?
Ik vind de overige voordelen namelijk wel interessant die je benoemt. En ook om mezelf en wat ik doe meer als een soort ‘merk’ in de markt te gaan zetten.
Ik zie graag je reactie tegemoet!
Hartelijke groet,
Yvon le Beyeuc
Opmerkelijke vraag van iemand die betrokken is bij een online marketing en reclame bedrijf 😐
Wat een vreemde en niet sympathieke manier van reageren Peter. Ik had nog nooit eerder een url onder mijn eigen naam geclaimd of voor klanten onder hun eigen naam omdat de klanten daar ook nooit naar waren…..Vandaar mijn vraag.
Hallo Yvon,
Neem me niet kwalijk. Ik heb je bericht helemaal verkeerd geïnterpreteerd.
M.b.t. je vraag over het hebben van je naam als domeinnaam: volgens mij heeft het voor een groot deel te maken met wat je ermee wilt bereiken. De domeinnaam kun je zien als een weergave van het belangrijkste onderwerp van een site. Met je naam als domeinnaam is het daarom ideaal voor een site waarop jij als persoon centraal staat.
Maar als je naam op dit domein niet centraal staat en andere onderwerpen veel belangrijker zijn, je naam nog niet (zo) bekend is en de spelling ervan mogelijke ongewenste variaties kan opleveren, dan lijkt me het beter om na te gaan denken over een andere (bedrijfs/domein)naam. Daar komt veel bij kijken (o.a. beschikbaarheid, eenduidige spelling, memorability etc.), maar dat is een ander verhaal.
Overigens moet je volgens mij met de juiste promotie etc. met elke domeinnaam prima resultaten kunnen behalen.
Het lijkt me hoe dan ook verstandig dat je je eigennaam als domeinnaam hebt geclaimd, ongeacht waar je het nu/straks voor gebruikt: Anderen kunnen het niet snel meer van je afnemen en het draagt bij aan je online vindbaarheid en aanwezigheid.
Blijft hoe dan ook een opmerkelijke vraag.