Alicia Keys is terug met ‘As I Am’, haar derde studio album. Het album kwam deze week, net zoals haar vorige 3 albums, op de eerste plaats van de Amerikaanse hitlijsten terecht.
Hoewel As I Am deels doet denken aan haar vorige studio albums (‘Songs In A Minor’ en ‘The Diary Of Alicia Keys’), experimenteert ze meer dan ooit met verschillende muzikale stijlen. Pop, R&B, Soul, Singer-Songwriter en Motown. In Where Do We Go From Here zingt ze bijvoorbeeld de regel “follow the tracks of my tears”, waarmee ze een muzikale knipoog geeft aan de Smokey Robinson and the Miracles klassieker.
No One
No One is de single die vooraf ging aan het ‘As I Am’ album en het staat al een tijdje in onze hitlijsten. Het nummer doet het vooral in de VS erg goed en is een echte groeier. Dit is goed af te lezen aan de posities die het in de Amerikaanse Billboard Hot 100 behaalde. Het stond een paar weken onderin de top 5, waarna het uiteindelijk van de 2e naar de 1e plaats steeg.
Het is een aanstekelijk nummer en de stem van Alicia komt soms tegen het schorre aan, waardoor het nummer een extra emotionele lading krijgt.
Andere opvallende nummers
‘As I Am’ bevat naast No One nog een aantal opvallende nummers:
- Superwoman, een van de nummers die ze o.a. samen met Linda Perry (Aguilera, Pink, 4-Non Blondes) schreef, is een heerlijke R&B ballad. Het is vooral de groove en de krachtige stem van Alicia die dit nummer er uit laten springen.
- Like You’ll Never See Me Again is een R&B ballad en zal, zoals ik begrepen heb, als 2e single van dit album worden uitgebracht.
- Lesson Learned is een duet met John Mayer, maar valt me eerlijk gezegd een beetje tegen.
- The Thing About Love, een ander nummer dat mede geschreven is door Linda Perry, is een bijzonder fraaie piano ballad. Ze laat hierin horen, vooral in de laatste helft, wat voor een geweldige en hartverscheurende stem ze heeft.
- Ook Teenage Love Affair is een fraai nummer, met aardige teksten, en wederom een mooie zangpartij.
- Prelude To A Kiss, een 2 minuten durende piano ballad, is bijzonder fraai in al z’n simpelheid. Het zal me niet verbazen dat dit nummer vaak gecoverd zal worden en filmpjes hiervan op YouTube zullen verschijnen.
- Sure Looks Good To Me is de afsluiter van dit album en kent een mooie opbouw, met een spannende finale.
Veelbelovend
Alicia Keys doet me vaak aan Stevie Wonder denken: Getalenteerd, piano-spelend, jong begonnen, schijnbaar in controle over haar muzikale wensen en niet te bang om te experimenten. Ook weet ze haar muziek, in tegenstelling tot veel genre en tijdgenoten, een duidelijke eigen stijl mee te geven. Hoewel ze soms nog iets te clichematige regels zingt in haar liedjes, zal het me niet verbazen dat ze nog veel verder zal groeien, en daarbij, vergelijkbaar met Stevie Wonder in de jaren 70, nog jaren toonaangevend zal blijven in haar genre.
Wellicht zou Alicia voor haar volgende album een duet met Stevie Wonder kunnen opnemen, of zelfs een heel Stevie Wonder cover album op de markt kunnen brengen (de jonge Stevie Wonder deed dit ook voor Ray Charles). Ik zou nu niet weten wie het repertoire van Stevie beter zou kunnen coveren dan Alicia Keys.
Hierbij de clip van haar fraaie No One single:
Hey Peter, ik weet dat je nieuwsgierig was naar naar recensie. Hij is eindelijk door de eindredactie heen, dus ben benieuwd wat je ervan vindt:
http://www.8weekly.nl/index.php?art=5825
en de tweede ‘naar’ is uiteraard ‘mijn’. Duh-uh. Time to go to bed.