Toen ik aan het zoeken was naar materiaal voor m’n Satriani vs Coldplay plagiaat case kwam ik een aantal fraaie Youtube filmpjes tegen, waarin overeenkomsten in popliedjes werden weergegeven.
Een aantal van deze overeenkomsten waren destijds aanleiding tot spraakmakende rechtszaken over plagiaat.
Laten we deze onderhoudende filmpjes eens samen bekijken.
Plagiaat of toeval? Deel 1
In dit eerste filmpje zie je o.a Chuck Berry, The Beach Boys, Bryan Adams, Green Day(3 keer), Avril Lavigne (3 keer), UB40, Paris Hilton, Beatles, Michael Buble, Ray Parker Jr., Huey Lewis & The News, The Kinks, Rolling Stones. Een aantal van deze bevindingen zijn vrij onzinnig (o.a. de cover van Michael Bubble), maar er zitten ook leuke tussen. Kijk zelf:
Plagiaat of toeval? Deel 2
In deze aflevering zie je o.a. de Rolling Stones (2 keer), The Verve, Aqua, LeAnn Rimes, George Harrison, The Chiffons, The Doors, The Kinks, No Doubt, Coldplay (hee, waarom komt me dat bekend voor? π ) , Tom Petty, Red Hot Chili Peppers, K.D. Lang, Weezer, Gwen Stefani en Led Zeppelin.
Plagiaat of toeval? Deel 3
Hierin hoor je overeenkomende stukjes van Satriani vs. Coldplay, Green Day (alweer?), Motley Crue, David Bowie, Aerosmith (2 keer), The Offspring, Green Day (2e keer deze aflevering), Chicago, Ringo Starr, Franz Ferdinand, Alice Cooper, Kiss, Shania Twain, System Of A Down en Sum 41.
Plagiaat of toeval? Deel 4
In deze uitzending hoor je fragmenten van Marlon Raven, Avril Lavigne (erg vaak), Led Zeppelin (3 keer), Sean Kingston, Toni Basil, Corey Hart, Miley Cyrus, Petula Clark, Green Day (daar zijn ze weer), Abba, Shania Twain (nogmaals), Little Richard, Ritchie Valens en The Veronicas.
Plagiaat of toeval? Led Zeppelin
Tot slot nog even een special rondom Led Zeppelin, een van de bands die opvallend vaak is beschuldigd van plagiaat. Kijk naar dit filmpje, met daarin o.a. de ‘mogelijke’ herkomst van Whole Lotta Love, I Can’t Quit You Baby, Stairway To Heaven, Dazed and Confused en Babe, I’m Gonna Leave You. Luister zelf:
Conclusie
Dit is slechts een topje van de ijsberg. Er zijn nog veel meer plagiaat of toeval zaken, zoals Mike Batt vs. John Cage, Shut Up And Let Me Go, I Will Survive en het spraakmakende John Fogerty vs. Fantasy, waarin de voormalige CCR zanger werd aangeklaagd voor het plagieren van z’n eigen song(!).
Plagiaat of toeval, in de popmuziek is er altijd al sprake geweest van ‘invloeden’ en bijna alle muziek is gebaseerd op iets wat al eerder is gedaan. Volgens mij is daar bijna niet aan te ontsnappen. In het geval van covers en samples krijgt de invloed hier als het goed is, ook royalties voor. Bij de fragmenten uit de bovenstaande filmpjes was dit niet het geval en dat leidde soms tot rechtszaken.
Enfin, ik vind het herkennen van invloeden in muziek leuk en dat maakt het luisteren naar nieuwe muziek op een bepaalde manier ook wel weer leuk. Ja toch?
chuck en beach boys valt wel op, maarmet het 1-4-5 schema krijg je natuurlijk al snel overeenkomsten…Toch is deze wel een beetje opvallend?
Bryan vs Greenday vind ik niet erg pakkend. Zit zelfs een halve toon verschil in de hoge melodienoot? Hmm. ik zie nu pas dat je er meer dan deze ene hebt, dus ik ga ze niet allemaal becommentarieren π
Dat van UB40 en Paris Hilton had ik direct de eerste keer dat ik dat Hilton nummer hoorde al, dus dat is niet alleen Bias omdat ik het nu naast elkaar hoor :).
Die van Tom Petty vs. RHCP vond ik wat vergezocht. De maker van het clipje kennelijk ook, want die was wat kort ;). Hash pipe vs what u waiting for ook niet overtuigend. Aerosmith vs shania Twain.. nee, dat is zoeken naar materiaal denk ik? Wel jammer, want dat doet wat af aan de kracht van de wel-goede vergelijkingen. I mean, SoaD vs. sum41? Erg matig…
hierna heb ik het maar gelaten, want eeuhm.. het waren er wel 4, mijn attentiespanne is nog niet zo groot vanochtend π
Overigens maakt Greenday gewoon niet erg ingewikkelde muziek, dus dat je daar wat overeenkomsten uit krijgt.. ALs je verschillende pop-punk bandjes naast elkaar zet krijg je vast wel vaker van die overeenkomsten… Of dat met opzet is: het verhaal van the unforgivenII van metallica is toch dat Hetfield dat schreef, en iemand achteraf pas zei dattie dat al een keer eerder had gedaan… onbewust kennelijk?
@Nanne: Ik ben het met je eens, veel van die vergelijkingen vind ik ook vergezocht, en ik had liever wat meer onderscheid gezien tussen duidelijke plagiaat gevallen en ‘doet me denken aan’ gevallen.
Enfin, het blijft leuk om te horen welke overeenkomsten anderen zien in bekende liedjes.
Oh, die van Tom Petty en de RHCPs hoorde ik destijds ook.
Blijft leuk om nummers te vergelijken maar, hoe kun je nou de konining van de plagiaat zijn vergeten: Boobyonce…kbedoel Beyonce hehe π .
Heb je daar een voorbeeld van?
Wat betreft Led Zeppelin gaat het zover dat zelfs liedjes als ‘I can’t quit you babe’ als plagiaat wordt bestempeld, terwijl bij de credits op het album duidelijk staat: Willie Dixon. Anne Bredon heeft ‘Babe I’m gonna Leave You’ nooit uitgebracht. Joan Baez wel, maar die dacht dat het een ‘traditional’ was. Zodoende dacht Jimmy Page dat ook. Niet dat ik LZ wil vrijpleiten: in een enkel geval is het ‘jatten’, maar soms ‘inspiratie’, of zelfs ‘hommage’ aan hun blueshelden.
@Bengeltje: interessant punt. Kreeg Willie Dixon al bij de release credits voor dat nummer op het eerste album van LZ? Voor I Can’t Quit You weet ik het niet, maar voor Whole Lotta Love kreeg Willie Dixon in eerste instantie geen credits. Dat gebeurde pas na een rechtszaak in 1985.
Het blijft verwarrend om aan te geven waar de scheidslijn ligt tussen jatten, inspiratie en hommage.
Hoe dan ook, ik blijf de muziek van LZ leuk vinden, en daar doen vermeende copyright issues niets aan af. π
Ik zou het geen plagiaat willen noemen hoewel sommige overeenkomsten meer dan toeval zijn. Er zijn ook leuke voorbeelden tussen klassieke en moderne muziek.
J.S. Bach schreef een etude voor een nichtje dat door Gounod gebruikt werd als basis voor het bekende Ave Maria. Het onderliggende akkoordenschema wordt daarna door HΓ€ndel veelvuldig gebruikt, er worden diverse geestelijke liederen op gemaakt (wij moeten gode zingen, hoe groot zijt Gij) en in de popmuziek maakt men dankbaar gebruik van het schema:
– thema televisieserie M*A*S*H
– All by myself (Eric Carmen) ook naar 2e pianoconcert Rachmaninov
– I will survive (Gloria Gaynor)
– Fool’s overture (Supertramp)
– Together we’re strong (Mireille Mathieu/Patrick Duffy)
en deze lijst is veel langer…
–
Dank! Dat zijn leuke feitjes.
Nog een paar voorbeelden van plagiaat;
Zo is het leven. Vader Abraham versus Puff the magic dragon van The Seekers
Greenback dollar. Kingston Trio luister naar het begin versus The River Bruce Springsteen.
ik ben wel benieuwd naar de rest van het lijstje waar Chris op doelt! iemand suggesties??
popmuziek maakt men dankbaar gebruik van het schema:
– thema televisieserie M*A*S*H
– All by myself (Eric Carmen) ook naar 2e pianoconcert Rachmaninov
– I will survive (Gloria Gaynor)
– Fool’s overture (Supertramp)
– Together we’re strong (Mireille Mathieu/Patrick Duffy)
Nu ben ik ook wel benieuwd geworden π
staat my sweet lord van george harrison hier ook bij?
en ik heb nog:
sin city van de flying burrito brothers, heeft veel weg van de klassieker tennessee waltz.
Ja, George vs. Chiffons staat er ook bij: 2e filmpje hierboven, zie ~2:20.
En ik kan me wel iets voorstellen bij Sin City vs. Tennessee Waltz
Over plagiaat gesproken. John Lennon met z’n “so this is x mas” (war is over ) is exact het nummer ” a race horse called stewball “. In 1963 gezongen door Peter,Paul and Mary en in 1969 door The Hollies.
Dank voor die tip. Daarbij zijn inderdaad ook overeenkomsten te horen.