Rihanna is op dit moment ongekend succesvol, omdat ze in de VS weer op 1 staat met Disturbia, een single die nu ook uit is in Nederland.
Het opmerkelijke daarbij is dat Disturbia de 7e (!) hitsingle is van haar Good Girl Gone Bad album.
Ik vraag me daarbij af of dat wel helemaal eerlijk is.
Rihanna – Disturbia videoclip
Gezien het succes dat Disturbia op dit moment in de VS behaalt en dat het wat tempo/aanstekelijkheid betreft overeenkomt met haar verrassingshit Please Don’t Stop The Music, denk ik dat Disturbia ook hier hoge ogen zal gaan gooien. Aan de clip zal het niet liggen:
Waarom is dit succes van Disturbia zo bijzonder?
Bij veel artiesten is de eerste single van een nieuw en langverwacht album ook meteen de grootste hit. Indien de opvolgende singles hits worden, neemt de hoogst behaalde positie van die singles meestal geleidelijk af. Uitzonderingen hierop komen wel voor, denk maar aan de singles van albums als Thriller, Tango In The Night, Hysteria, Come On Over en Loose. Toch blijft dit uitzonderlijk.
Good Girl Gone Bad van Rihanna is weer zo’n uitzonderlijk album waarbij de singles niet dat geleidelijk afnemende succes patroon volgen:
Jaar | Titel | US | UK | NL(mega) | NL(top 40) |
2007 | Umbrella (& Jay-Z) | 1 | 1 | 2 | 2 |
2007 | Shut Up And Drive | 15 | 5 | 7 | 5 |
2007 | Don’t Stop The Music | 3 | 4 | 1 | 1 |
2007 | Hate That I Love You (& Ne-Yo) |
7 | 15 | 22 | 7 |
2008 | Take A Bow | 1 | 1 | 10 | 3 |
2008 | If I Never See Your Face Again (& Maroon 5) |
51 | 28 | 20 | 11 |
2008 | Disturbia | 1 | 9* | ? | ? |
(* voorlopige toppositie) Bron: Wikipedia, Wiki NL en Dutch Charts
Uit deze tabel blijkt dat in het succes van haar singles een soort sinus patroon te herkennen is: Telkens wordt een succesvolle single opgevolgd door een minder succesvolle single, die weer opgevolgd wordt door een succesvollere single. Omdat Disturbia nu net op 1 staat in de VS, vermoed ik dat ze hiermee ook in Nederland het succes van If I Never See Your Face Again weer gaat overtreffen.
Naast deze sinus-vorm aan hit successen is het ook opvallend dat het al de 7e hit van haar Good Girl Gone Bad album is, en het komt niet vaak voor dat er zoveel hit singles op 1 album te vinden zijn.
Good Girl Gone Bad re-release truukje
Ok, ik moet wel toegeven, Rihanna speelt hierbij wel een beetje vals, omdat ze onlangs een re-release van haar album uitbracht (Good Girl Gone Bad: Reloaded) waarop naast de originele nummers, o.a. ook drie nieuwe nummers te vinden zijn: Take a Bow, If I Never See Your Face Again (& Maroon 5) en Disturbia. En dit zijn nu net haar laaste 3 hit singles.
Het in een re-release toevoegen van nieuwe nummers aan een (succesvol) album dat al een tijdje uit is, is een bekend truukje dat het succes van dat album aanzienlijk verlengt. Andere voorbeelden hiervan zijn B-Day, Loose, The Naked Truth en Back To Black. Bij al deze albums zorgde een ‘tweede druk’ ervoor dat het album eigenlijk opnieuw aangeschaft moest worden door ‘fans’, wat de verkoop cijfers gunstig beïnvloedde.
Commercieel gezien zou dit voordeliger zijn dan het uitbrengen van een compleet nieuw en opvolgend album, omdat er daarvoor meer nummers moeten worden opgenomen. Daarbij duurt het opnemen en uitbrengen (promoten etc.) van een nieuw album vaak ook langer, waarmee je misschien het ‘momentum’ van een artiest voorbij schiet. Ten slotte zouden critici wellicht ook minder verwachtingen hebben van een re-release dan van een nieuw album.
Toekomst?
Enfin, dit re-release truukje bestaat al een tijdje en ik vermoed dat het ook nog wel een tijdje zal blijven bestaan om succes albums nog succesvoller te maken. Op deze wijze kunnen zelfs commercieel tegenvallende albums (denk aan Oral Fixation vol 2 van Shakira) door het later toevoegen van een hitsingle (Hips Don’t Lie) alsnog voor stimulerende verkoopcijfers zorgen.
Tenslotte vraag ik me af of het hierdoor niet moeilijker wordt voor een artiest om het succes van dit album te overtreffen of evenaren. Zal elk opvolgend album in elke recensie opnieuw getoetst worden aan dit ene succesvolle album? Of is dat voor marketeers/label bazen minder van belang en houden ze al rekening met een afname van het succes van een bepaalde artiest? Wat dat betreft ben ik al benieuwd hoe succesvol de opvolger (of de re-release daarvan) van Good Girl Gone Bad zal zijn.
Discussie
Ok, discussie: Wat vinden jullie van dit re-release truukje? En indien je daar niets over kan zeggen, mag je ook melden wat je van Disturbia, die Rihanna single, vindt.
Tjah. laten we het niet over de muziek van Rihanna hebben, dat is niet mijn favoriete onderwerp 😛
Maar dat re-releasen: eigenlijk vind ik het heel slecht, maar ik kan me er niet meer druk om maken merk ik: posities hadden toch al niet zoveel invloed op mij (maar jammer genoeg wel op airplay 🙁 ). Daarnaast is het toch al tijden zo dat de slimste maatschappij ‘bovenaan’ komt te staan? Niet het alleen verkoop is belangrijk, maar ook wanneer je welke aankoop voor welk nummer telt en dat soort truukjes. Dit is er weer eentje in de lijst van redenen waarom de topxxx niet helemaal “betrouwbaar” is.